Lista
___________________ LISTA
Nimilistan tekeminen ei ole lippu hyvinvointiin ja menestykseen, vaan se on ensimmäinen askeleesi hyvinvointioppaana. Ammattimaisesti liiketoimintaa tekevät ymmärtävät, että jatkuva uusien ihmisten kohtaaminen on avain liiketoiminnan kasvulle eivätkä he koskaan tule siihen tilanteeseen, etteivät tietäisi, kenelle kertoa Young Livingistä. Ammattilaisilla on tavoite lisätä listaan nimiä päivittäin tai ainakin viikoittain. Se on mahdollista vain silloin, kun ottaa tavaksi kohdata ihmisiä joka päivä. Näin tututustumistaitosi harjaantuvat ja yhteydenpidostasi tulee luontevaa. Tutustumisvaiheen aikana sinulle selviää, mitä annettavaa sinulla ja Young Livingillä olisi heille.
Kuten näet, sivun otsikossa on tyhjä kohta 'lista'-sanan edessä. Se on siinä tarkoituksella. Jos olet toiminut verkostomarkkinoinnissa jo jonkin aikaa, tiedät tällä listalla olevan monta nimeä. 'UUSIEN LISTA', 'MAHDOLLISET UUDET BRAND PARTNERIT -LISTA', 'KUUMA LISTA', 'YSTÄVÄT, KENELLE KERRON', '100 -LISTA'... saat varmaan ajatuksesta kiinni. Listan nimen on oltava sinulle oikea, jotta se ei estä sinua täyttämästä listaa. Sen takia sinun on parasta itse keksiä listalle nimi.
Varmasti olet innoissasi ja ehkä jopa malttamaton. Jos välittömästi listaan nimen lisäämisen jälkeen lähdet ottamaan yhteyttä Young Livingin puitteissa, se ei välttämättä ole paras tapa yhteyden muodostamiseen. Malttamattomuus tulee paistamaan läpi eikä se johda hyvään lopputulokseen. Mitä siis kannattaa tehdä, jotta lista toimisi parhaalla mahdollisella tavalla?
- Kirjaa kaikki tuntemasi ihmiset listaan.
- Laajenna toimintaasi pohtien, missä voisit tavata uusia ihmisiä.
Listan täyttäminen antaa sinulle tilaa laajempaan ajatteluun!
Esimerkiksi olet kirjoittanut sinne tätisi nimen. Seuraavaksi voit miettiä, keitä hän puolestaan voisi tuntea? Missä yhteisöissä hän on mukana jne..
ÄLÄ ALIARVIOI LISTASI MERKITYSTÄ!
Sillä ei ole mitään merkitystä, keiden nimet listassasi on ja mitä he tekevät elämässään. Älä siis arvostele tai aliarvioi listaasi missään nimessä. Listan aliarviointi on yksi suurimmista virheistä.
Tämä tehtävä on luotu sitä varten, että et jäisi koskaan jumiin ajatukseen 'en tunne ketään', vaan YMMÄRRÄT LISTAN MERKITYKSEN TYÖKALUNA.
Listan hyödyntäminen
- Tähän kohtaan kirjoitat niiden ihmisten nimet, joille tahdot kertoa Young Livingistä ja sen tarjoamista mahdollisuuksista & mitä kautta olette yhteydessä. Huom. listaan kannattaa lisätä myös heidät, joilla on mennyt tili vanhaksi organisaatiossasi!
1. Yhteydenotto / 2. yhteydenotto:
- Kuinka olet yhteydessä? Jos listaan kirjoittamaasi henkilöön olet jo säännöllisesti yhteydessä, on yhteydenotto helpompaa. Mutta jos otat yhteyttä henkilöön, jonka kanssa et ole jutellut 20+ vuoteen, on ensimmäinen askel yhteyden muodostaminen. Mieti omalle kohdallesi, ethän todellakaan tahdo jonkun ottavan sinuun yhteyttä yli 20 vuoden jälkeen vain kertoakseen, että 'hei, mulla on nämä mainiot Young Livingin tuotteet'.
- Ihmisiin ollaan yhteydessä vain silloin, kun taustalla on aito kiinnostus ihmistä ja hänen elämäänsä kohtaan.
Seuraava askel:
- Lähetitkö kiinnostuneelle jonkun näytteen? Merkkaa ylös, niin muistat, kun olette taas yhteydessä.
- Kutsuitko hyvinvointi-iltaan? Haluaisiko hän itse pitää hyvinvointi-illan?
- Kysyitkö, tietääkö hän ketään, jota illan pitäminen ja hyvinvointi voisi kiinnostaa?
- Milloin olette seuraavan kerran yhteydessä?
- Edellinen kohta on tärkeä, koska ollessasi yhteydessä satoihin ihmisiin, et voi muistaa, mihin kunkin kanssa jäitte. Kirjaa ylös. Kirjaa, mistä keskustelitte, mihin jäitte, mitä seuraavaksi jne.
Myöhemmin tässä valmennuksessa pääset oppimaan myös eri tekniikoita, jotka auttavat sinua juttelemaan erilaisten ihmisten kanssa.
Yleinen toimintamalli
Tässä erittäin yleinen toimintamalli siitä, mitä tapahtuu sen jälkeen, kun Young Living tulee keskustelussa esille:
- Young Living tulee keskustelussa esille joko tuotteen, yhteisön tai työn merkeissä.
- Kysy, mitä he tarvitsevat/mistä ovat kiinnostuneita.
- Lähetä lisäinformaatiota heitä kiinnostavasta asiasta.
- Kysy palautetta.
- Kutsu online-esittelyyn, hyvinvointi-iltaan tai tapaamiseen.
- Ole yhteydessä tapaamisen jälkeen.
- Lähetä näyte, jos tarvis.
- Kysy kokemuksia näytteen käyttämisestä.
- Kutsu uudestaan online-esittelyyn, hyvinvointi-iltaan tai tapaamiseen.
- Ole yhteydessä tapaamisen jälkeen.
- Toista kunnes hän vastaa "Ei kiitos tällä kertaa" tai "Kyllä, haluan avata tilin ja tilata tuotteita."
Juuri tästä syystä kannattaa pitää muistiinpanovälineet esillä. :)
En tunne ketään?
Haluan heti alkuun ottaa puheeksi tämän kuuluisan lauseen, jota olen kuullut melkein jokaiselta Brand Partnerilta vuosien aikana. 'En tunne ketään' -lause on harha. Jokainen ihminen tuntee jonkun. Jokainen ihminen tapaa uusia ihmisiä viikoittain, ellei jopa päivittäin.
LÄMMIN PIIRI
- Kun aloitat listan täyttämisen, siihen tulevat ihmiset ovat väistämättä sellaisia, joita tunnet eli he kuuluvat ns. LÄMPIMÄÄN PIIRIIN. He ovat ihmisiä, joiden kanssa olet muodostanut jo yhteyden. Joidenkin kanssa olet enemmän tekemisissä, toisten kanssa tienne ovat kohdanneet jossakin elämän vaiheessa. He ovat ihmisiä, jotka ovat ystäviäsi, heidän kanssaan olet tehnyt yhteistyötä ja he kuuluvat lähipiiriisi.
KYLMÄ PIIRI
- Nämä ovat ihmisiä, jotka eivät vielä tiedä/tunne sinua, esim. henkilö, jota sinä itse seuraat instagramissa, jonka kanssa käyt samassa jumpassa tai jonka kanssa juttelet kassajonossa.
- Kun tutustut ihmiseen kylmästä piiristä, hän siirtyy lämpimään piiriin. Kyse on yhteyden muodostamisesta.
Lämpimässä piirissä olevat ihmiset vaativat yleensä "vähemmän työtä" tutustumisesta tilin avaamiseen. Kylmä piiri taas vaatii yleensä luottamuksen kerryttämisen ennen kuin he tekevät ostopäätöksen. Eli kuten voit jo nyt päätellä, ihmiset oikeasti ostavat ensin SINUT ja sitten vasta Young Livingin.
Miten tutustut uusiin ihmisiin eli kylmään piiriin?
FACERYHMÄT
- Mikä sinua kiinnostaa? Mistä olet innoissasi Young Livingin lisäksi? Liity näihin sinua kiinnostaviin ryhmiin. Esim. puutarha, rakentaminen, kotikoulu, liikunta, vanhemmuus, ompelu jne.
- Ole aktiivinen ryhmässä. Kysy ja myös jaa omia ajatuksiasi. Eli anna ryhmälle arvoa.
- Useasti ryhmän keskusteluista löytyy ihmisiä, joiden kanssa synkkaa ja he pyytävät kaveriksi. Tai sinä voit pyytää heitä. Kyse on vain oman piirin laajentamisesta pienestä suuremmaksi.
- Ja taas kiinnitä huomiota ihmisten tarpeisiin ja kuuntele. Älä todellakaan odota vain tilannetta, jolloin voit HYÖKÄTÄ. Tutustu. Ole ystävä.
- Seuraa ihmisiä, jotka jakavat samanlaiset arvot tai kiinnostuksen kohteet kuin sinä. Ota osaa heidän postauksiinsa, tykkää ja kommentoi. Ihmiset näkevät somessa postauksesi ja lähtevät "stalkkaamaan", kuka tämä tyyppi on. Sinun on oltava myös omalla sometililläsi SINÄ. Se kannattaa aina muistaa.
PAIKALLISET RYHMÄT / KERHOT
- Mikä on sinun kiinnostuksen kohteesi? Onko asuinpaikkakunnallasi joitakin ryhmiä tai kerhoja, joissa harrastetaan samoja asioita kuin sinä harrastat? Liity mukaan!
- Esimerkiksi itse halusin alkaa käymään salilla säännöllisesti. Valitsin TFW, koska tykkään urheilla ryhmässä, mutta samalla toimia yksin ja TFW oli paras vaihtoehto. Käyn salilla säännöllisesti ja tutustun siellä ihmisiin. Osa on alkanut seuraamaan minua instassa ja joitakin minä olen alkanut seuraamaan. Olemme tavattuamme jutelleet elämästä, työstä ja myös Young Livingistä. Muodostan ystäväyyssuhteita ja luottamusta. En ole salilla etsimässä uusia Brand Partnereita, vaan olen siellä kuntoilemassa sekä muodostamassa ystävyyssuhteita ja luottamusta heidän kanssaan. Samalla tavalla kuin keskustelu heidän työstään nousee esille samoin nousee myös Young Living. Ja jokainen haluaa jo tipan Peppermint Plus -öljyä veteen, koska olen tarjonnut sitä heille aina treenien yhteydessä. Näin yksinkertaista se on!
AMMATTIMAISUUS
- Sen sijaan, että etsisit onnenkenkää, mene aidosti mukaan omana itsenäsi. Tule ammattilaiseksi oman piirisi kasvattamisessa. Älä suinkaan TOIVO, että jokainen piirissäsi tahtoo ottaa Young Livingin tuotteet käyttöönsä ja että sinun ei tarvitse koskaan kohdata kiperiä hetkiä kertoessasi Young Livingistä. Sorry, niin ei päästä Royal Crown Diamondiin eli Young Livingin huipulle. Sinun on tultava ammattimaisuudessakin erinomaiseksi ja lopetettava kultalusikan etsiminen.
- Sitoudu siis oppimaan liiketoiminnan kasvattamisessa tarvittavat taidot. Tilastollisesti suurin osa ihmisistä jättäytyy odottelemaan. Sydämeeni sattuu katsoa, että juuri he, jotka tarvitsisivat tätä eniten, kutistuvat eivätkä tee sitä työtä, joka kasvattaisi liiketoimintaa.
- Mahtavin juttu tässä liiketoiminnassa ei lopulta ole raha, vaan se ihminen, joka sinusta kasvaa laittaessasi itsesi likoon ja kasvaessasi ammattimaiseksi verkostomarkkinoijaksi!