Verkostomarkkinoinnin 7 oppia
Verkostomarkkinointi liiketoimintana on vahvasti johtajuuden kehittämistä. Jotta voisit menestyä ja olla johtajana korkealla tasolla, sinun on huomioitava muut johtajat ympärilläsi, huomattava tulevat potentiaaliset johtajat ja auttaa näitä mahdollisia johtajia astumaan omalle korkealle tasolleen, kohti omaa menestystään.
Ei riitä, että johdat tiimiäsi, vaan sinun on jossain vaiheessa myös osattava astua sivuun ja tehtävä tilaa uusille johtajille, jotka valloittavat oman paikkansa. Päästäksesi etenemään verkostomarkkinoinnissa sinun kannattaa huomioida nämä seuraavat 7 oppia.
Löydä ne asiat, joissa olet jo hyvä sekä ne asiat, joissa sinulla on kehitettävää.Meidän on työskenneltävä ja elettävä sopusoinnussa noiden molempien asioiden kanssa. Tämä teksti on muovautunut, kun opiskelin verkostomarkkinointiasyvemmin Randy Gagen materiaaleista.
JOHTAJUUDEN 1.OPPI
Ensimmäiseksi opettelet johtamaan itseäsi.
Kun Randy oli ollut liiketoiminnassa mukana 1-2 vuotta, hän valitti tiiminsä toiminnasta sponsorilleen. Monet heistä olivat hänen mielestään laiskoja eivätkä koskaan tuoneet ystäviään tapahtumiin ja halusivat vain, että muu ryhmä tekisi työn heidän puolestaan. Randy ihmetteli, miksi he eivät voi olla samanlaisia kuin hän itse on? Valitettavasti he itseasiassa olivat samanlaisia. Ja ongelma piili juuri siinä!
Randy oli tehnyt klassisen virheen, jota monet verkostomarkkinointia aloittelevat tekevät. Hän oli ajatellut, että sponsoroinpa tässä muutaman ihmisen ja sitten opastan heitä ja menestyn.Se ei mene niin.
Randy kirjoittaa kirjassaan "Making First Circle Work", että ensin on itse otettava vastuu. Meidän liiketoiminta on mallintamista. Sillä ei oikeasti ole väliä, MITÄ KERROT ihmisille, koska ihan oikeesti, he ottavat huomioon vain sen, MITÄ ITSE TEET. Sinä et ikinä ole piilossa.
- Tuotko sinä itse vieraita?
- Sponsoroitko itse uusia ihmisiä?
- Osallistutko itse tapahtumiin?
- Noudatatko itse systeemiä & osallistutko yhteisiin asioihin?
- Kunnioitatko itse muita?
- Kuinka sinä johdat tiimiläisiäsi?
- Kuinka sinä itse selvität kaikenlaiset ongelmat?
- Millä tavoin itse olet tekemisissä yrityksen kanssa?
- Millä tavalla itse puhut muista, kun he eivät ole lähettyvillä?
Olet vastuussa, olet tiennäyttäjä. Testaat, mikä toimii ja mikä ei toimi ja sitten annat siitä tietoa tiimillesi (toivottavasti sinulla on ylälinja, joka on jo itse tehnyt tätä testaustyötä ja sinun vastuullesi jää paremminkin opettaminen ja järjestelmän ylläpitäminen, jolloin sinun ei ole keksittävä pyörää uudelleen).
Menestys edellyttää, että sinulla on ainutlaatuinen kokonaisuus mentoreita, valmentajia, opettajia ja ystäviä. Ihmiset eivät tee töitä sinulle, he tekevät töitä itselleen. Mutta se, mitä he tekevät, vaikuttaa sinunkin tuloksiisi ja tuloihisi.
Tämä kaikki edellyttää herkkää koulutustanssia, tarkkailua, mallina olemista - ja esimerkillä johtamista. Ja tätä et opi pelkällä aloituspaketin hankkimisella. Itse asiassa paras opetus, jonka Randy sai, ei tullut edes verkostomarkkinoinninyhteydessä. Häneen vaikutti eniten se, että tehdessään poliittisia kampanjoita hän oli osakkaana taloyhtiössä tehden vapaaehtoistyötä jne..
Koska hän ei siellä voinut palkata tai irtisanoa ihmisiä, hänen oli PAKKO opetella innostamaan ja opettamaan ihmisiä ja olemaan ystävällinen ystävä kaikille, jotta kaikki saavuttaisivat yhteisen tavoitteen.
Johtajuus alkaa esimerkin näyttämisellä. Sinun on todistettava ensin itsellesi omat johtamistaitosi ennen kuin voit odottaa kenenkään muun seuraavan sinua. Ja kun hallitset omia toimintojasi, se todella vaikuttaa koko tiimisi toimintaan. Kaikki, mitä sinä teet, vaikuttaa tiimisi toimintaan ja jokainen johtaja tekee muutoksia omaan tiimikulttuuriinsa, tuo omaansa sisälle, mutta se tehdään esimerkillä ja sen esimerkin mukaan ihmiset päättävät aloittaa yhteistyön kanssasi. Tai päättävät olla aloittamatta.
Mitä opimme?
" Kun olet valmis johtamaan, aloita peilistä katsovan ihmisen kanssa. Johda esimerkilläsi. "
JOHTAJUUDEN 2.OPPI
Sinä kasvatat sinun ihmisiäsi ja he kasvattavat verkostoa
Yksinään sinä et voi kasvattaa verkostoa, kukaan ei voi tehdä sitä yksinään. Verkostot ovat jatkuvasti muuttuvia organisaatioita, jotka koostuvat monista erilaisista ihmisistä, kulttuureista, työtavoista, järjestelmistä ja filosofioista. Enemmistön yksilölliset toimet muodostavat verkoston. Kaikki alkaa henkilökohtaisesta kasvamisesta.
Randy sanoo, että yrityksesi kasvaa yhtä nopeasti kuin sinä itse. Kaikki, mitä teet itseäsi kasvattaaksesi, auttaa jotenkin myös yritystäsi kasvamaan.Vieraan kielen oppiminen, filosofian tunnit, jooga tai mikä tahansa, mikä tuottaa sinulle hyvää oloa, se siirtyy myös muille elämäsi osa-alueille. Voit kehittää luottamusta, ryhtiä, viisautta, taitoa ja tietoja. Voit kehittää IHAN KAIKKEA ja kaikki nämä asiat asettavat sinut paremmin esille ja lisäävät tiimisi kunnioitusta sinua kohtaan.
Tärkeintä on luoda tiimiisi sellainen ilmapiiri, jossa henkilökohtainen kasvu on keskeisenä. Ei riitä, että kehotat ihmisiä lukemaan positiivisia kirjoja ja/tai kuuntelemaan/katsomaan videoita. Totuus on, että useimmat ihmiset eivät edes tiedä, miksi henkilökohtaisen kasvun kirjojen lukeminen olisi hyödyllistä!
Jos sinä saat käynnistettyä jonkun henkilökohtaisen kasvun ohjelman tiimissäsi, tulet näkemään huomattavasti parempia tuloksia. Esim. kuukauden kirja tai sarja CD:tä kuunneltavana toimii erityisen hyvin.
Mitä opimme?
" Sinun oma kasvusi vaikuttaa yrityksesi kasvuun. Yksittäisten ihmisten kasvu tiimissäsi vaikuttaa verkoston kasvuun. "
JOHTAJUUDEN 3. OPPI
Sinä ET HALLINNOI ihmisiä! Sinä johdat ihmisiä ja hallinnoit asioita
Yksi suurimmista verkostomarkkinoinnissa esiintyvistä ongelmista on tittelit, joita yritykset laittavat tyrkylle ns. edistysaskeleiksi. Yritykset tykkäävät antaa ihmisille titteleitä, kuten 'johtaja', 'hallitsija' tai 'valvoja'. Ja tämä tapahtuu usein jo lähtöaskeleissa. Mitäpä sen seurauksena tapahtuu?
Joku sponsoroi neljä ihmistä ja heistä tulee 'johtajia'. Sitten he lopettavat sponsoroinnin ja alkavat 'johtaa' heidän tiimiään. Tai heillä on 10 hengen tiimi, joka antaa heille nimikkeen 'liideri'. Siinä vaiheessa he ajattelevat, että heidän täytyy valvoa heidän tiimiään eikä tehdä lainkaan liiketoimintaa.
Verkostomarkkinoinnissa ei ole kyse ihmisten hallinnoimisesta. Verkostomarkkinoinnissa on kyse johtamisesta. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että sinä olet esimerkkinä, olet mallia antamassa ja olet ottamassa huomioon tiimisi jäsenet, ohjaat ja koulutat heitä.
Noin 10v. sitten Randyä pyydettiin kirjoittamaan luku johtajuutta käsittelevään kirjaan. He pyysivät häntä määrittelemään johtajuutta.
Hän kirjoitti:
'Johtajuus on sitä, että annat ihmisille mahdollisuuden
tehdä asioita vapaaehtoisesti.
Asioita, joita he eivät yleensä edes halua tehdä.
Sitä johtajuus on kaikessa kokonaisuudessaan.
Ihmisiä ei voi pakottaa tekemään,
vaan heitä voi ohjata itse haluamaan asioiden tekemistä.
Varsinkin niiden asioiden tekemistä,
joita he eivät normaalisti halua tehdä.'
Otamme monesti esimerkkiä sotilaallisesta johdosta, koska heidän esimerkkinsä on niin vakuuttava. Joku päättää heittää kranaatin, ampua konekiväärillä tai ottaa käyttöön jonkun muun toimintamuodon, joka pelastaa yksittäisiä ihmisiä tai viattomia siviilejä. Tämä ei tapahtuisi, jos taustalla ei olisi vahvaa, voimakasta johtajuutta, ehkäpä jopa valtion päämiestä. No, meidän ei onneksi tarvitse tehdä liiketoiminnassamme näin dramaattisia toimia muita ihmisiä kohtaan.
Kun johdat tiimiäsi tavalla, jossa sinun toimintasi avulla he tekevät asioita, joita he eivät olisi tehneet, ennen kuin tulivat osaksi liiketoimintaa - teet oikein.
Mitä me opimme?
" Hallitse asioita. Osallistu tapahtumiin, keskusteluihin, koulutuksiin. Näytä esimerkkiä jne. Mutta jos puhutaan sinun ihmisistäsi: johda heitä. "
JOHTAJUUDEN 4. OPPI
Johtajan oman uskottavuuden lisäämistä tärkeämpi tehtävä on lisätä ihmisten uskoa heihin itseensä.
Monet ihmiset ajattelevat, että johtajuus on luottamuksen ja uskon lisäämistä heihin itseensä johtajina. Poliittiset johtajat voivat toimia näin, mutta siitä ei oikeastaan ole heille mitään hyötyä.
Johtajat vaikuttavat positiivisesti, rakentavat uskoa ja luottamusta ihmisiin, jotka heitä seuraavat - siis heihin itseensä.
Mitä opimme?
" Älä myy itseäsi tiimillesi sillä ajatuksella, miten suuri ja mahtava johtaja olet. Auta tiimiläisiäsi oivaltamaan, miten paljon heillä itsellään on kykyjä olla enemmän, tehdä enemmän, saavuttaa enemmän ja voimistua. Auta heitä rakentamaan omia ainutlaatuisia kykyjään johtajina. Silloin sinä todella olet suuri johtaja. "
JOHTAJUUDEN 5.OPPI
Jos pyydät kaikkia johtamaan - kukaan ei johda.
Olet luultavasti kuullut tutkimuksesta, joka koski ihmisten käyttäytymistä tilanteessa, jossa suuri joukko oli todistamassa ryöstöä. Kukaan ei soittanut poliisille, koska kaikki olettivat, että joku toinen oli sen jo tehnyt.
Samanlaista dynamiikkaa on olemassa myös tiimin johtamisessa verkostomarkkinoinnissa ja se vie todennäköisesti suurimpaan mahdolliseen tässä liiketoiminnassa tehtävään virheeseen.
Koska usein oletetaan, että jokainen, joka tulee liiketoimintaan mukaan, on johtaja tai haluaa olla johtaja, joten he kohtelevat jokaista samalla tavalla.
Suuri virhe!
Mikään ei tapa tiimin kasvua nopeammin.
Tässä syy:
Etsi kadulta 100 ihmistä. Luultavasti viidellä heistä on potentiaalia johtajuuteen tai ainakin mielenkiintoa siihen. Muut 95% ovat mielellään seuraajia.
Verkostomarkkinoinnissa numerot ovat yleensä korkeampia, jos teemme hyvää työtä markkinoinnissa. Vedämme puoleemme yrittäjiä ja yrittäjähenkisiä tiimiläisiä, joten meillä voi olla 10-15% tiimin väestä potentiaalisia johtajia. Mutta entäpä ne 85%?
He eivät halua johtaa. He eivät edes halua ottaa sitä vastuuta, jota johtajuus tuo tullessaan.
He rakastavat tuotteita tai palveluita. He haluavat ehkä ansaita juuri sen verran, että heidän kustannukset tulevat sillä katetuiksi. He voivat olla tyytyväisiä muutaman sadan euron lisätuloihin. He saavat nämä edut tekemällä pieniä tekoja ja he ovat tyytyväisiä siihen tilanteeseen. Älä sulje heitä silti oven ulkopuolelle. Jos suljet heiltä oven, tapahtuu kaksi asiaa:
- Tulet viemään voiman monilta potentiaalisilta johtajilta, koska he nurkkaan ahdistettuina eivät ole kiinnostuneita tekemään liiketoimintaa ja
- pelästytät ne 85%, koska he eivät todellakaan halua olla johtajia.
Älä järjestä koulutuksiasi sillä ajatuksella, että jokainen, joka tulee osaksi liiketoimintaa, on johtaja.
- Monet tulevat osaksi liiketoimintaa vain siksi, että he pitävät tuotteista ja haluavat saada ne tukkuhinnalla.
- Toiset tulevat mukaan, koska he ajattelevat olevansa isoja johtajia, mutta kun tosipaikka tulee, he eivät jaksakaan lähteä minnekään.
- Toiset pysyvät mukana, koska he tykkäävät olla positiivisten ihmisten ympäröimänä.
- Jotkut tahtovat olla mukana, koska he osallistuvat esimerkiksi tapahtumien järjestelyihin ja saavat tunnustusta siitä.
- Jotkut pysyvät, koska sinulla on 'paras esitys' -kilpailu jossain tapahtumassa vuosittain ja se antaa heille mahdollisuuden näyttää karaoketaitojaan.
- Jotkut roikkuvat mukana, koska sinulla on sipsejä tai keksejä tapahtumissa.
Jos haukut, vähättelet tai nöyryytät ihmisiä siksi, että ei eivät halua olla johtajia, sinä yksinkertaisesti ajat heidät ulos liiketoiminnastasi. Sen seurauksena ja koska verkostossasi on
15% johtajia ja 85% seuraajia, tilanne voi kääntyä nopeasti siihen, että sinulla ei ole verkostoa ollenkaan.
Kun jätät tuomitsemisen sivuun ja annat ihmisten osallistua sillä tasolla, missä heillä on hyvä olla, he ovat mukana paljon kauemmin. Ja jos pidät heidät mukana, saattaa olla mahdollista, että jossain vaiheessa he päättävät olla valmiita johtajiksi.
Mitä opimme?
" Tarvitset koko kirjon: johtajia, seuraajia ja tuotteiden käyttäjiä. Anna jokaisen valita itse, mihin he haluavat kuulua. "
JOHTAJUUDEN 6. OPPI
Johtajat hoivaavat ja juhlivat tiiminsä menestyjiä.
Teet liiketoimintaa itsellesi ja olet siitä itse vastuussa. Sinulla on omia tavoitteita ja tasoja saavutettavaksi.Sinulla on myös muita arvoja, jotka antavat sinulle viitteitä siitä, oletko vai etkö ole oikealla tiellä. Tämä voi kylläkin myös aiheuttaa sen, että sinusta tulee itsekeskeinen ja se itsekeskeisyyden tie tulee viemään sinut aivan väärille urille.
Yksi niistä asioista, joita harjaantuneet johtajat tekevät, on edistymisen mittaus, seuraaminen ja muokkaaminen käyttämällä tiimissä olevien ihmisten lahjoja hyödyksi.
Sen sijaan, että keskityttäisiin vain oman sijoituksen etenemiseen, etsitään viisi henkilöä, jotka on itse henkilökohtaisesti enrollanut ja autetaan heitä pääsemään heidän seuraavaan tavoitteeseensa. Näin vuorenvarmasti edesautetaan omaa etenemistä ja eteenpäin meneminen tulee onnistumaan paljon helpommin. Silloin lähtökohdat edistymiseen ovat paljon paremmat.
Zig Ziglar on sanonut jo 40 vuoden ajan:
'Jos autat tarpeeksi monta ihmistä saamaan sen,
mitä he haluavat, sinä saat sen, mitä sinä haluat.'
Ja sen pitäisi olla itsestään selvää, mutta eipä vaan ole. Johtajien ei tulisi pelätä ihmisten kehitystä tai olla siitä mustasukkaisia.Heidän kuuluisi juhlia sitä! Viisi vuotta peräkkäin Randy oli firmassaan paras. Kolmannen vuoden jälkeen hän sanoi haluavansa jonkun tiiminsä jäsenen ottavan hänen paikkansa ensi vuonna. Ja vaikka jotkut pääsivätkin erittäin lähelle, he eivät silti vielä yltäneet hänen tuloksiinsa. Sitten lopulta, yhden kuukauden ajan, yksi hänen oma Diamond liiderinsä päihitti Randyn. Hän ei olisi voinut olla onnellisempi. Nyt Randyn tavoite on saada vähintään viisi hänen tiiminsä jäsentä ansaitsemaan enemmän kuin hän.
Mitä opimme?
" Anna tunnustusta ja juhli tiimisi saavutuksia! Aina on jotakin, mitä kannattaa juhlia tai mistä kannattaa antaa tunnustusta! "
JOHTAJUUDEN 7. OPPI
Johtajan todellinen osaaminen on siinä, kuinka monta johtajaa hän kehittää. Ei se, kuinka monta tiimiläistä hänellä on.
Tämä toimii yhdessä 4. ohjeen kanssa. Tämä on kaikkein tärkein asia verkostomarkkinoinninjohtajien omaksua. Saadaksesi parhaimmat tulokset sinulla on oltava uusia johtajaehdokkaita eri tasoissa. Joten älä kiinnitä liikaa huomiota siihen lukuun, kuinka monta henkilöä on tiimissäsi. Sillä luvulla on tietenkin arvoa, mutta ei läheskään niin paljon kuin sillä, montako johtajaa sinun tiimissäsi yhteensä on.Tämä tarkoittaa sitä, että sinun on kyettävä luopumaan ajatuksesta, että kontrolloit aina kaikkea, teet kaikki esitelmät ja järjestät kaikki koulutustilaisuudet.
Se tarkoittaa sitä, että hyväksyt tulevien johtajien tekevän virheitä. Nimittäin he tulevat tekemään virheitä. He tekevät monesti asioita, joita ehkä sinä voisit tehdä paremmin ja nopeammin. Jos et anna ihmisten yrittää tehdä uusia asioita, oppia ja kasvaa virheistään, sinun täytyy tehdä aina kaikki itse. Auta seuraajiasi kehittämään uskoa itseensä, niin sinulla on mahdollisuus saada enemmän johtajia tiimiisi. Ja tämä on se lopullinen läpimurto!!!
Mitä opimme?
" Älä ikinä tee tiimisi jäsenten puolesta asioita, joita he voivat itsekin tehdä!"