Miksi kotikoulu?
Aloitetaampa kotikouluketju - ja lähdetään liikkeelle ihan yksinkertaisesti muutamalla eri jutulla rohkaisuksi teille, keitä se kiinnostaa.
Tulen kertomaan meidän polusta kotikouluun erillisessä postauksessa tarkemmin, mutta kun aloitimme kotikoulun, niin tein ensiksi seuraavat asiat:
- Tutkin Opetushallituksen sivulta OPSin.
- Liityin kotikouluryhmään facebookissa
- Tutustuin Feeniks-nettikoulun sivuston tarjontaan.
- Etsin somesta suomalaisia kotikouluperheitä (tule seuraamaan meitä instassa)
Kotikoulun aloittaminen
Kotikoulun voi aloittaa milloin tahansa. Vanhempien on ilmoitettava koulutoimelle, että lapsi siirtyy kotikouluun. Kaupungin koulutoimi on järjestettävä valvova opettaja lapselle.
Kotikoulun aikataulu
Kotikoulun ei tarvitse olla sidottuna julkisen koulun aikatauluihin ja käytäntöihin. Meidän perhekin opiskelee vuoden ympäri. Välillä on taukoja kirjakoulusta ja välillä taas tehdään kunnon spurtteja! Pidämme vapaapäiviä tarpeen mukaan, perheemme aikataulun ja elämän puitteissa. Olen tehnyt suunnitelman niin, että se on paras mahdollinen rytmi meidän perheellemme.
Mikä on paras rytmi? Se selviää kokeilemalla. Tekemällä. Jokainen kotikouluperhe on erilainen.
Missä opiskelemme?
Otamme koulukirjat mukaan reissuun, koska teemme koulua missä olemme. Jotkut lapset opiskelee vaan koulussa pöydän ääressä, meidän lapset opiskelee sängyllä, asuntoautossa, keittiön pöydällä, rannalla, veneessä tai missä vain. Kotona meillä on kouluhuone, jossa on koulupöytä sekä -tarvikkeet.
Koulupäivän pituus?
Alakoululaisilla menee kirjakouluun max. 2h/koulupäivä, riippuen siitä, miten reippaasti tekevät tehtävänsä. Meidän perheen motto on se, että meillä jokaisella on mahdollisuus oppia koko ajan. Eli jos 9-vuotias lukee illalla sängyssä kirjaa safarin eläimistä ja oppii niistä, niin se on yhtälailla oppimista ja koulua, kuin kouluhuoneessa koulukirjaa lukiessa. Itse asiassa, kun uuteen asiaan tutustuminen lähtee itsestä, se on paljon tehokkaampaa!
Olen myös huomannut, että kodissamme tehdään koulujuttuja pitkin päivää, aina aamusta iltamyöhäisiin tunteihin. Joskus se on rasittavaa itselle, kun on oltava tsärppinä silloin, kun lapsella on miljoonia kysymyksiä ja tahto oppia uutta tai tehdä just nyt matematiikasta 10 sivua!
Kun jollakin lapsella on haasteellisempi koulutehtävä, niin toiset lapset tekee silloin itsenäisesti omia juttuja tai huolehtivat pikkuisista, jotta äiti voi keskittyä 100% lapsen neuvomiseen.
Olen myös ns. niputtanut lapset yhteen säästäen aikaa. Esim. eskarilainen, 2.luokkalainen ja 4.luokkalainen tekee yhtä aikaa ja sitä yläluokkalaiset yhtä aikaa.
Yhteenveto: Teemme koulua aamusta iltaan, tai aamulla, päivällä tai illalla <3
Koulukirjat ja muut välineet
Kotikoululainen ei saa mitään koulusta/kaupungilta/valtiolta. Kaikki on itse hommattava. Koulua voi tehdä tilaamalla koulukirjoja koulukirjoja tekeviltä yrityksiltä tai sitten toteuttaa projektiluontoisesti jne. Ihan miten perhe parhaaksi näkee.
Meillä on käytössä koulukirjoja tietyissä aineissa, Feeniks nettikoulua toisissa ja projektiluontoista - eli olemme sekoittaneet kaikki näppärästi yhteen!
Eteneminen
Kotikoulussa on helpompi keskittyä oppimaan haastava asia kunnolla, ilman ryhmän paineita. Kotikoulussa edetään sitä mukaan, miten lapsi hallitsee asiat ja luokkatasolta toiselle siirrytään sitä mukaan kun asiat opitaan. Jotkut asiat käydään läpi ilman luokkatasoja, mutta olen huomannut esim. suomen kieli ja matematiikka on helpointa edetä luokkatasoja seuraten. Lukuaineet, kuten historia ja ympäristöoppi voidaan toteuttaa ilman luokkajärjestystä - yhdessä koko porukan kanssa. Pidän kuitenkin kirjaa siitä, että lapset suorittaa perusopetuksen oppimäärän.
Opiskelu ei ole sidottu luokkatasoon tai kalenterivuoteen.
Valvonta
Lapsen oppimista arvoi KOTIOPETTAJA, eli meillä se olen minä. Minun vastuullani on se, että lapset suorittaa perusopetuksen oppimäärän. Jokaiselle lapselle on valittu valvova opettaja. Valvova opettaja valvoo kotiopetusta ja oppilaan edistymistä suhteessa opetussuunnitelman tavoitteisiin, mutta ei arvioi oppilasta, ei numeroin eikä sanallisesti. Tapaamme valvovan opettajan kanssa 1-2krt vuodessa.
Kirjoitan jokaisesta lapsesta 2-3krt vuodessa yhteenvetoa, mitä ollaan opiskeltu ja edetty. Täydennän yhteenvetoa valokuvin, videoin ja tiedostoin. Eli ns. teen jokaiselle lapselle omat oppimisportfoliot. Teen myös oppisuunnitelman jokaisesta lapsesta syksyisin, jotta tiedän, mitä seuraavan 12kk aikana käydään läpi, että pysytään aikataulussa. Näin myös tiedän, miten reippaasti/hitaasti meidän on tarve edetä. On joku aikataulu johon verrata. Alussa tein myös viikko/kuukausikalenterit, jotta pystyin hahmottamaan miten edetään. Nyt kun olemme kotikoulua käyneet jo 3 vuotta, niin rytmi on jo muodostunut perheellemme sopivaksi.
Kokeet ja todistukset
Kokeet eivät ole pakollisia kotikoulussa ja lasten ei tarvitse osallistua valvontatilaisuuksissa kokeiden tekoon, jos lapsi/kotiopettaja ei näin toivo. Kokeet/tentit ovat pakollisia silloin, jos tahdotte numeroarvioinnin todistukseen. Muussa tapauksessa saatte kirjallisen hyväksytty (arvosanat 5-10) / hylätty (4) - päätöksen.
Jatko-opinnot
Jos haluaa numeropäättötodistuksen, on tehtävä eritystutkinto, eli tehtävä kokeita läpi, josta muodostuu sitten päättötodistus. Jos ei halua numeraalista päättötodistusta, päättötodistus on sanallinen " X.X on suorittanut oppivelvollisuuden jne." Niillä papereilla haetaan jatko-opintoihin. Ysiluokalla kannattaa viimeistään alkaa painottamaan niitä aineita ja asioita, mitä lapsi tahtoo lähteä opiskelemaan.
Loppusanat
Mielestäni vanhempien ei tarvitse muistaa tai osata kaikkea, mitä peruskoulussa tarvitaan, vaan kotikoulu antaa mahdollisuuden selvittää ja oppia yhdessä. Meillä lapset rakastaa sitä, kun äiti ei tiedä kaikkea, vaan otetaan yhdessä selvää. Kotikoulu on kuitenkin aika simppeliä, vaikkakin vaatii vanhemmilta aikaa, työtä ja energiaa... ja myös rahaa.
Uskon todella, että jokainen joka aloittaa kotikoulun lapsiensa kanssa antaa kaikkensa ja tekee kaikkensa heidän kanssaan ja eteen. Jokainen vanhempi tahtoo lapsensa parasta! Meille kotikoulu on ollut yksi parhaimmista valinnoista elämässämme. Äiti, isä ja lapset voivat paremmin kuin koskaan aikaisemmin. Ei ole julkisen koulun tuomaa pakotteita ja aikataulua, vaan saamme täysin tehdä ja toteuttaa asiat omalla painollamme.